Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.
Det var nok en del tromsøværinger som fikk morgenkaffen i vranghalsen da de leste dette. København? Nok et navn på Tromsø? Har vi ikke nok med Arktisk hovedstad, Ishavsbyen, Porten til Ishavet, og kjælenavnet Nordens Paris?
«Tromsø som storby, Norges nye København» er tittelen på et prosjekt fra Tromsø Sentrum som fikk 370.000 kroner fra kommunens næringsfond i forrige uke. Beløpet er ikke så stort, det er betegnelsen «nye København» som skaper reaksjoner.
Lederen i Tromsø Sentrum, Shilan Ghadani, iler til og forklarer at dette er arbeidstittelen på prosjektet, som skal framheve Tromsø i en reklamekampanje i vår. Det har aldri vært snakk om enda et nytt kallenavn på byen.
I prosjektbeskrivelsen heter det at midlene skal brukes til å markedsføre Tromsø nasjonalt, som en fantastisk by å reise til. Gjennom bred markedsføring i alle landets store aviser, sosiale medier og i nettaviser, skal man løfte fram det som gjør at folk kommer hit på helgebesøk, ting som gjør at unge mennesker forelsker seg i Tromsø og får lyst til å flytte hit.
«Det er et tydelig hull i måten vi har vist fram byen vår på; den enorme veksten i turistnæringen gjorde at vi egentlig ikke trengte å fornye oss eller markedsføre oss mot nasjonale innbyggere, men realiteten er at vi trenger tilflyttere til byen og ikke minst: vi trenger å pleie forholdet til innbyggerne våre for å forhindre fraflytting», står det i søknaden.
Gode formål altså, og nå som ting kan tyde på at det blir litt feriering i Norge også i år, er det selvsagt helt på sin plass å markedsføre byen som et godt alternativ. Men spar oss for drahjelp fra danskenes hovedstad.
Om reklamekampanjen vil ha suksess når det gjelder flere tilflyttere, er mer tvilsomt. Forflyttinger er mer komplisert, og her kommer blant annet arbeidsplasser og boligmarked inn i bildet.
Direktør i Arktisk Filharmoni, Tor Lægreid, har skrevet en veldig god artikkel i Nordnorsk debatt om «Arktisk Hovedstad» som merkevare for Tromsø. «Arktisk hovedstad» har forankring i byens historie og er samtidig svært framtidsrettet. Merkevaren favner bredt og gir muligheter til markedsføring på veldig mange områder. Betegnelsen er innarbeidet, nå snakker også sentrale politikere om Tromsø som «Arktisk Hovedstad».
Det er lett å forstå hva Tromsø Sentrum vil med sin planlagte kampanje. København er en by svært mange nordmenn har et godt forhold til. Ikke så rent få har dratt dit på helgetur for opplevelser, severdigheter, god mat og hyggelige dansker. Auraen byen, og for så vidt også resten av landet har for oss nordmenn, gjør det etter hvert veldig enkelt å minne oss om det: Det er dejlig å være norsk - i Danmark! Slagordet har fått egen melodi, og kampanjen har holdt stand, og virket, i over 30 år!
Utgangspunktet for å skape gode vibber, som det heter, om Tromsø som destinasjon for flotte opplevelser, er så avgjort til stede. Byen har masse å tilby, og har dragning som lilleputt storby. Det er derfor prisverdig at Tromsø Sentrum går i gang med denne reklamekampanjen. Norges Arktiske Hovedstad trenger det. Tromsø har ikke identitets-problemer, og behøver ikke flere tilnavn.
Kopier gjerne København, men la byen ha navnet sitt i fred.