Gå til sidens hovedinnhold

Troms og Finnmark i bakevja

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

( etter at den opprinnelige lederen ble publisert, har vi lagt til at E6 tiltakene til Nye Veier ikke er inne i regnestykket om fordelingen mellom Nordland og Troms/Finnmark)

I Troms og Finnmark kan man nå gå inn i Nasjonal Transportplan (NTP) for 2022 til 2033 og se på det som en karakterbok på jobben som er gjort av politikerne i regionen de siste årene. NTP bør være en tankevekker for velgerne i fylket, som har grunn til å stille kritiske spørsmål til aktører i lokalpolitikken, fylkespolitikken og stortingsrepresentantene.

Det gjelder ordførere og fylkesrådet, men også de som sitter på stortinget for regjeringspartiet Høyre fra Troms og Finnmark. De har fått sensasjonelt lite gjennomslag, sammenliknet med sine kolleger i Nordland.

I sum er det gjort en for dårlig jobb for å sikre interessene til innbyggerne. Mye energi er brukt på konflikt om en administrativ sammenslåing av to fylker. Det hjelper lite at Ap, SV og Sp i Troms og Finnmark nå produserer leserinnlegg som klager på manglende satsinger. De har brukt mesteparten av tiden på å skjelle ut Oslo, i stedet for å samle kreftene om ekte interessepolitikk.

Resultatet i NTP er 5 milliarder kroner til Troms og Finnmark, og 23 milliarder til Nordland( E6 tiltakene til Nye Veier er ikke inne i regnestykket) Altså en formidabel skjevfordeling som innebærer nesten fem ganger mer til Nordland enn til nabofylket i nord, til tross for at de to fylkene har ganske nøyaktig like mange innbyggere.

Det er bare å ta av seg hatten for jobben som er gjort i Nordland, av politikere, næringsliv og andre aktører. Det er politisk arbeid som står til terningkast seks. De aller fleste tiltakene i Nordland er nødvendige og bidrar til økt nordnorsk verdiskapning, for eksempel E6 i Sørfold og E 10 Hålogalandsveien.

Når man får gjennomslag for store prosjekter kan forklaringen være en annen type maktforståelse i Nordland enn i nabofylket. Det er stor forskjell i evnen til å posisjonere seg i kampen om de store pengene.

Mens Bodø har brukt tiden på Oslo, har Tromsø brukt tiden på Vadsø. Det har svekket hele regionen og resultatet ser vi nå. Politikerne i Troms og Finnmark har derfor seg selv å takke for at NTP har blitt en ny fiasko. Det beste vi kan håpe på er at de har lært en lekse om realpolitikk og hvor høy prisen er for feil fokus gjennom mange år. Mens Nordland har deltatt i Norgesmesterskapet, har Troms og Finnmark utkjempet sitt eget ørkesløse kretsmesterskap.

Kommentarer til denne saken