Gå til sidens hovedinnhold

Tre grunner til ny optimisme for hovedstaden i nord

En turistby som står opp fra de døde, ansettelsen av en ny direktør og en kommende statsminister som sier han elsker Tromsø. Det kan være kinderegget som får ny fart på hovedstaden i nord.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Åtte år med Erna Solberg som regjeringssjef, har vært åtte år med liten vilje til å satse helhjertet på den største og viktigste byen i landsdelen vår. For hva har egentlig skjedd av utvikling i Tromsø på Solbergs vakt?

  • Allerede i april 2013 lovet Solberg ny bompengefri E8 i et intervju med Nordlys. Først nå – når den avtroppende regjeringen legger fram sitt siste statsbudsjett – kommer pengene. Den nye traseen skal være klar i 2025, tolv år etter at valgløftet ble gitt.
  • Det andre store samferdselsprosjektet, en bypakke for Tromsø ble – etter å ha stått i stampe altfor lenge – omsider vedtatt i Stortinget før sommeren. Men den statlige andelen er altfor lav, og så langt ser den ut til å bli betraktelig lavere enn for eksempel i Stavanger. Det betyr at Tromsø-bilistene må ta en større del av regninga.

  • I april i år gikk regjeringen inn for å oppgradere redningshelikopterbasen i Tromsø til en fullverdig base, etter påtrykk fra Per-Willy Amundsen og Frp.
  • I innspurten av valgkampen slapp Solberg det siste agnet: Tromsø får tolv nye statlige arbeidsplasser i Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering (FHF).

Når man oppsummerer hva Tromsø har oppnådd på viktige områder under Solberg-regjeringen, er det kort og godt for lite og for sent. Så kan man diskutere ansvarsfordelingen. Det er åpenbart et minus at vi ikke har hatt folk i sentrale posisjoner i regjeringsapparatet som har kjempet for Tromsøs interesser.

Lokalpolitikerne i Tromsø må også ta sin del av ansvaret. Byens evne til å tale med én stemme overfor «makta i Oslo» har i lang tid vært mangelvare, og her må de politisk ansvarlige i byen gå i bresjen hvis vi skal få til en endring.

Det har heller ikke hjulpet på at Tromsø har vært styrt av de rødgrønne de siste seks årene, samtidig som de borgerlige har styrt landet. Veien fra ordførerkontoret i Tromsø til Statsministerens kontor har vært lang.

Men akkurat i det disse ordene skrives, skjer det minst tre ting som gir grunn til optimisme:

For det første får vi en statsminister som senest i valgkampen uttrykte sin ubetingede kjærlighet til Tromsø. «Det er ikke noe sted jeg heller vil være hundre timer før valget enn med dere i Tromsø. Det skyldes min oppriktige kjærlighet for denne byen», uttalte Jonas Gahr Støre til VG fredagen før valgdagen.

Slike ord skaper sterke forventninger. Støre har spent buen og må levere reell politikk, som Tromsø og Nord-Norge merker. Han skal ikke gjøre det av valgtaktiske eller lokalpolitiske hensyn, men fordi en kraftfull satsing på motoren i nord, er en god investering for Norge.

Det er særlig to områder Støre må levere på:

1) Flyttestrømmen ut av landsdelen må snu med en aktiv stat i førersetet. Vi trenger arbeidskraft, parallelt med at det utvikles nye arbeidsplasser, ikke minst private. Her kan universitetsbyen Tromsø spille en nøkkelrolle med å holde på de unge og tiltrekke seg unge.

2) Det må investeres tungt i infrastruktur. Nord-Norgebanen og satsing på vei i by og distrikt er stikkordene.

Men en kraftfull satsing på Tromsø kan ikke skje bare fra regjeringskvartalet. Tromsø må gjøre sin del av jobben. I så måte ble det sluppet en gledelig nyhet torsdag denne uka: Grete Kristoffersen, som har tung ledererfaring både i offentlig og privat sektor, er ansatt som direktør for samfunn i Tromsø kommune.

Som tidligere utviklingssjef i Bodø kommune vet Kristoffersen alt om hvor viktig det er å tale med én stemme til makta. Prosjektet «Ny by – ny flyplass» i Bodø, hvor Kristoffersen var sentral, er et stjerneeksempel på akkurat det. Ansettelsen av Kristoffersen er et tydelig tegn på at kommunen tar på alvor at Tromsø må posisjonere seg bedre.

Dagen etter, fredag formiddag, presenterte reiseliv, næringsliv og kommunen spenstige planer om å gjøre Tromsø til «hele Norges juleby» i seks uker til ende. Det skjer nøyaktig én uke etter nyheten om gjenåpningen av landet ble sluppet. Turistbyen Tromsø er i ferd med å stå opp fra de døde etter pandemien, og har potensial til å være en magnet for reiselivet i hele Norge.

En satsing på reiselivet i Tromsø og Nord-Norge går dessuten hånd i hånd med behovet for å investere i jernbane, veier, arbeidskraft og nye arbeidsplasser.

Mange piler peker i riktig retning for Tromsø. Det er godt nytt for langt flere enn de som bor i hovedstaden i nord.

Kommentarer til denne saken