Meklingen mellom SAS og pilotene brøt sammen mandag, 900 piloter er ute i streik. Flytrafikken lammes, konsekvensene er enorme, ikke minst i og for Nord-Norge. Der er avstandene lange og flyreiser en livsnerve. Streiken kommer på det verst tenkelige tidspunkt for passasjerene. Mens partene i SAS bruker sterke ord om hverandre.

Med en ny arbeidskonflikt i luftfarten nærmer Norge seg streiketilstander man tidligere forvant med Frankrike og andre søreuropeiske land.

Streik er et lovlig og viktig våpen. I Norge er arbeidstakerne varsomme med å ta det i bruk. Særlig yrkesgrupper med stort samfunnsansvar. Streik er også et viktig virkemiddel for at arbeidsgivere skal kunne drive sine virksomheter på en seriøs måte, slik at både gevinster og belastninger fordeles fornuftig og rettferdig med de ansatte.

Kappløpet mot bunnen i SAS er trist. Selskapet som en gang var en bauta er fullstendig ute av kurs med vanstyre over tid. Omdømmet er i fritt fall. Det må ledelsen i SAS og eierne dele ansvaret for.

Ledelsen og styre hevder de har fokus på å drive selskapet ansvarlig og lønnsomt, men for å få det til, er de helt avhengige av å ha de ansatte og deres kompetanse med seg. Da kan de ikke skalte og valte med arbeidsfolk på en måte som opprører mange.

Men streikevåpenet må brukes med omhu. Etter to år med Covid-19 har skattebetalerne i Norge stilt opp med redningspakker og formidable ressurser, også til luftfarten og dens ansatte. Mange i landet vårt forventer å få noe tilbake. Men SAS svikter fatalt når folk flest har behov for ferie etter to år med store omkostninger og forsakelser, enkeltvis og som familier. For mange blir det nå helt umulig å få avviklet sin ferie. Raseriet som blir rettet mot SAS, er forståelig.

SAS-ledelsen kommer dårlig ut av situasjonen, i likhet med pilotene. Det blir nå umulig å få noen til å investere frisk kapital i et flyselskap som er på et nullpunkt. På et slik kritisk tidspunkt er det ille å lese om ledende representanter for pilotene som tilsynelatende ikke tar det så tungt om selskapet de arbeider i går konkurs. Det er det nå en reell fare for.

Det er lite kollegialt overfor andre ansatte i SAS som kan miste jobben, det er uansvarlig overfor alle som nå taper sine penger på flybilletter de ikke får brukt. Og det er en PR-katastrofe for pilotene i opinionen.