Gå til sidens hovedinnhold

Stenging av Skippergata: Er ikke dette en sak som politiet bør ta tak i?

Uttalelse fra styret i Sameiet Storgata 132 vedrørende stenging av Skippergata.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er nå gått en stund siden Skippergata i Tromsø ble stengt for annen trafikk enn busser og taxi.

For oss som er beboere i nordenden av Storgata, nærmere bestemt Storgatbakken så har dette vært en klar forringelse av bokvaliteten siden all trafikk ut og inn av byen nå er tvunget forbi oss.

Gata har selvsagt ikke vært tom for trafikk tidligere, men nå har trafikken økt betydelig og det er nå en sammenhengende strøm av store og små biler som passerer Storgatbakken. Fra tidlig om morgenen til langt på natt. I tillegg kommer alle motorsyklene hvor noen av dem har montert effektanlegg for å lage mest mulig lyd.

Sikkert morsomt og tøft for de unge motorsyklistene, men svært sjenerende for oss som bor her.

Vi bare spør! Er ikke dette en sak som politiet bør ta tak i?

Dersom trafikken på de mest travle tidene av døgnet raskt hadde gått forbi mot krysset Storgata/Elvegata så hadde belastningen på gata blitt mindre, men det er jo slett ikke tilfellet. Nå står bilene store deler av dagen i kø for å komme videre, enten på vei mot tunnelinnslaget eller over brua.

Dette skaper selvsagt mye mer støy enn tidligere for oss som bor i gata, samtidig som det må være svært frustrerende for bilistene å stå i en kø som knapt beveger seg Fremover. Problemet er minst like stort den andre veien for bilistene som kommer enten fra tunnelen eller Stakkevollveien. Selv opplevde en av de undertegnede å stå tre kvarter i tunnelen på vei fra Veita til Storgata en fredag mellom 1600 og 1700. En meget slitsom opplevelse!

1. Dersom denne løsningen med å stenge trafikken i Skippergata skulle være en inspirasjon til næringsdrivende i gata å lage et hyggelig bymiljø med uterestauranter og salgsboder og så videre, så virker det som om dette ikke har fungert. Nå er Skippergata en fullstendig «død gate» hvor bare byens taxier og busser jevnlig glir forb.

2. Dersom denne løsningen skulle være et miljøtiltak som ga mindre eksos og støv for oss beboere så har det vært mislykket. I tillegg til mer støy etter at Skippergata stengte så har også støvplagen blitt betydelig verre enn tidligere. Før måtte vi kanskje tørke støv av utemøblene en gang i uke. Nå må dette gjøres hver dag for at møblene skal kunne brukes.

3. Dersom denne løsningen skulle gjøre at trafikken ville gli lettere ut og inn av byen og skape mindre kø og irritasjon for brukerne av veien så er det for politikerne bare å komme å ta en titt. Det er blitt mye verre enn det var før. Punktum.

Vi skjønner selvsagt at beboerne i Skippergata er fornøyde, etter hva vi leser om deres uttalelser i avisen, men for oss beboerne i Storgata som nå må ta hele trafikkbelastningen så har det vært en «katastrofe».

Forstår at MDG hadde lyst til å profilere seg med en sak som «setter de på kartet». Det ligger i en politikers natur og DNA. Men vi skjønner ingenting av at de fikk resten av Kommunestyret i Tromsø med seg slik at de fikk flertall for denne løsningen. Vi som er beboere i nordenden av Storgata ber om at denne løsningen aldri blir permanent. Det ville varig forringe vår bokvalitet og også være svært urettferdig at vi alene skulle måtte ta hele belastningen med trafikkavviklingen ut og inn av Tromsø sentrum.

Kommentarer til denne saken