Gå til sidens hovedinnhold

Seige kamper og rådyre prosjekter

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Bra. Tja. Ikke noe samferdselsløft akkurat.

Reaksjonene var på det jevne da Nasjonal Transportplan, NTP, ble lagt fram fredag. Nord-Norge banen er ikke nevnt i det hele tatt i planen, til manges skuffelse. Men ut fra signalene på forhånd, var det lite realistisk å forvente det.

På den andre siden kan vi glede oss over utbedring av farlige strekninger på E6 i nordre del av Troms, at Tromsø er et av fem områder som innlemmes i bypakke-ordningen, og at ny E8 gjennom Ramfjord endelig skal påbegynnes. Litt verre er det med flyplasstunnelen (ny Tverrforbindelse). Den har en prislapp på 1,7 milliarder, men har foreløpig kun fått 50 millioner til prosjektkostnader og framtida er på ingen måte sikret.

Manglende midt-deler og rassikring på E8, for eksempel, er selvsagt gjenstand for kritikk. Men jevnt over er reaksjonene at dette var som forventet.

For det er jo sånn med framleggingen av ny NTP, det er en festdag for diverse prosjekter vi har hørt om i årevis. Veistumper og bruer som kunne vært realisert for lengst, dukker igjen opp i det tunge dokumentet fra samferdselsdepartementet. Der har de ligget lenge. For ventelista for endelig å kunne rykke inn blant vinnerne og feire en flere år gammel veiplan med smakløs marsipankake på ordførerens kontor, er som regel lang.

Etterslepene i det norske veinettet er nemlig som ei gigantisk hengemyr. Og mens vei-planer og prosjekter står på vent, går taksameteret. Milliard pakkene baller på seg og har tilsynelatende verken fartsgrense eller økonomiske fare-skilt.

Skulle alle ønsker som kommer fra landets kommuner og fylkeskommuner blitt virkeliggjort, hadde oljefondet på 11.000 milliarder fått føtter å gå på. Men staten er nøktern og vil bruke 1200 milliarder over 12 år, ifølge NTP.

Det er noe traust og ansvarlig norsk over akkurat det. Likevel er det forutsigbart at noen prosjekter rykker fram i køen, og ekstra raskt dersom de har lokale talsmenn og kvinner «sentralt plassert», som det heter.

Det er nettopp det som forklarer hvorfor også totalt spinnville samferdselsprosjekter kan se dagens lys. Som for eksempel en sykkelvei til 1,4 milliarder i Rogaland, som jeg skrev om i sommer. Med to kjørebaner, delvis i egen tunnel gjennom åsen, slik at syklistene unngår oppoverbakker. Vedtatt uten innsigelser.

Vi kunne fått utbedret bra mye næringsretta fylkesvei for 1,4 milliarder.

Eller når 2,4 milliarder (foreløpig prislapp) skal brukes til å bygge ny, stor flyplass i Mo i Rana, en flyplass halve Helgeland ganske enkelt ikke vil ha. Det hører til sjeldenhetene at det kommer opprop mot storsatsing fra regionens egne folk. Men det er ikke bare ordførerne på søndre Helgeland som advarer sterkt mot denne kronerullingen fra statskassen, det gjør også alle faglige utredninger. Det er 26.000 innbyggere i Rana kommune, teller man med resten av nordre Helgeland er tallet knapt 38.000. Rana har flyplass, men trenger en større, til et stadig synkende innbyggertall.

Det skal også bli ny flyplass, ved siden av den gamle, til 5 milliarder i Bodø. Det ble kompensasjonen for en politisk hestehandel som flyttet en militær flybase ut av Bodø og Nord-Norge, nærmeste nabo til vår påpekte hovedfiende Russland. Det politiske spillet har kostet Norge astronomiske summer til etablering av ny base i Trøndelag, flytting og kompensasjon for tapte arbeidsplasser. Da er det høvelig at pengene tas fra forskjellige budsjetter, slik at beslutningen ikke ser like vanvittig ut som den var.

Møringene får sin skipstunnel gjennom Stad, foreløpig, og det er garantert foreløpig, estimert til 3,75 milliarder. Det er en tunnel som blant andre Hurtigruten for ei tid tilbake sa den ikke ville bruke, av flere årsaker. Økt drivstofforbruk var en av dem.

Ei ny regjering vil få alt dette i fanget. Men det er naivt å tro at det vil bli noe bedre med rødgrønn farge på den. Spinnville prosjekter vil alltid poppe opp, så lenge det sitter lokale politikere «sentralt plassert», og mer enn gjerne vil hilse heimover, uansett hva det måtte koste.

Kommentarer til denne saken