Gå til sidens hovedinnhold

SAS, vi to sliter!

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Å hate er et sterkt ord, og bør sjeldendras frem om en virkelig ikke mener det. Men nå har tilliten og min fordums kjærlighet til dette flyselskapet begynt å slå alvorlige sprekker.

Min reise-historie begynte før korona. Min sønn hadde bestilt tur til Oslo i april men så skyllet pandemien over landet og reisen til Tigerstaden begynte å se mer og mer uoppnåelig ut.

Så vi kapitulerte, innså fakta og avbestilte billetten hans i slutten av mars. Så langt ingen problem. SAS kvitterte med lovnader om voucher, siden de ikke tilbakebetaler pengene. Greit nok, denne kunne sikkert brukes ved en annen anledning.

Haken var der, så klart, voucher måtte innløses før 30. november samme år. Så begynte tiden å gå. April ble til mai som igjen ble til juni som igjen ble til september og oktober. Fortsatt ingen voucher, til tross for flere purringer over en endeløs – og da mener jeg endeløs – kø på telefonen og ansatte i kundeservice som verken visste eller ante hva de skulle gjøre. Her måtte man bare vente...

I midten av november dukket den opp, 2990 kroner tilgode. Og siden den måtte brukes innen måneden var over, var det ingen annen råd enn å bestille nye billetter. Denne gang til tantebarn i Oslo som skulle konfirmeres i slutten av mai. Puh, so far so good. Inntil konfirmasjonen ble utsatt...

Inn på nettsidene til SAS igjen, her bør det vel være mulig å få til noe tenkte jeg. Alle reiseselskaper vet jo at det er usikre tider og har vel fleksible løsninger. Først prøvde jeg å endre, men til tross for lave billetter som selges i disse tider, fikk jeg kun opp et alternativ som kostet meg ytterligere 2400 kr.

Merkelig tenkte jeg, kanskje ikke beløpet fra Voucheren kommer med her... Ok, kanskje like greit å søke om refusjon da, så jeg klikket på det andre alternativet. Her står det ja, at det er i tråd med SAS sine regler om refusjon, men det stusset jeg ikke på, dumme meg. Jeg hadde jo lest en annen plass at voucher ble tilbudt på reiser som måtte kanselleres.

Klikk, så var søknaden om refusjon sendt – og denne gangen gikk det fort. To timer etterpå fikk jeg bekreftelse på at reisen var avbestilt og at jeg kunne få tilbakebetalt skatter og avgifter på hele 1100 kr. Av billetter som kostet over 4000?? Jøss, hva skjedde her tenkte jeg. Hvor ble pengene mine av?

Så må man jo ringe da, heldigvis uten en endeløs kø igjen, men mannen på tlf sa vel egentlig rett ut: U snooze, u loose. – Du har avbestilt reisen (eh nei, jeg søkte om refusjon), ikke pløyd deg igjennom alle reglene våre og pengene er tapt – hasta la vista baby.

Jeg blir sjelden sur eller frekk, men nå klikket det (nesten) for meg. Uten at det hjalp nevneverdig, jeg står sikkert på SAS sin hatliste nå.

Klage er selvfølgelig sendt inn. Behandlingstiden er 6-8 uker (Great!) De tre tusen kronene var det vel aldri meningen at jeg skulle ha igjen. Mulig SAS trenger dem mer enn meg. I tillegg kan de jo selge billettene jeg har betalt for i mai på nytt, og kanskje tjene enda mer på mine åpenbare feil.

SAS, if you can hear me – vi to sliter!

Kommentarer til denne saken