Gå til sidens hovedinnhold

På låven sitter Hallvard Birkeland med sin bitre julegrøt

Artikkelen er over 1 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Svar til artikkelen God jul, god lysfest av Hallvard Birkeland.

Korstog, rasisme, krenkelse av legning, utestenging, blodbad og diskriminering – men når Hallvard Birkeland skal kritisere kristendommen 02.12.20, er det jula han begir seg laus på. For er det en plass kristendommen har tråkket på tær gjennom tidene, må det være påstanden om Jesubarnets fødsel, som ikke nok med at ble unnfanget av en jomfru, men i tillegg er satt på feil dato. Feil dato!

Kruttslam henger i lufta gjennom 1300 ord, og han fyrer laus med kanoner i hytt og pine for å treffe både spurv og engler, sistnevnte som han er helt sikker på ikke finnes! Men det er ikke bare englene og jesusbarnet som får kanonkuler i ratata gjennom salvene, også helligdommen i seg selv får høre det. Ja, for tro det eller ei, helligdom er bare definert av mennesker av kjøtt og blod. Det er ikke engang vitenskapelig bevist at helligdommen finnes.

Men et helt avsnitt går selvsagt til blasfemilovene, ja, for også disse skal inn når man skal kritisere engler som daler ned i skjul på feil dato. Her er jeg litt usikker på om det egentlig er de Norske lover som kritiseres, men man kan fort bli forvirret når det ikke er lov til å stjele, hverken ifølge De ti bud eller Norges lover. Men i hvert fall lyver kristne og det er ikke lov, for man kan ikke være glad hver julekveld fordi Jesus ble født, når Jesus ikke ble født på julekvelden. Nei, da får man finne noe annet å være glad for, for eksempel julenissen, men, også han får vente til en passende anledning, da det ikke finnes vitenskapelige bevis på at han heller eksisterer.

Når det gjelder at man ikke skal misbruke Guds navn, eller for så vidt at man alltid skal planlegge turen og si fra hvor man går fra fjellvettreglene, er jeg helt enig. Det blir en tvangstrøye. Jeg er for så vidt usikker på hva akkurat dette hadde med å synge om engler som daler ned i skjul.

Å fortsatt predike at man kan fødes av en jomfru, hører selvsagt ikke hjemme i år 2020. Men dette er en fortelling vi omtrent daglig har blitt fortalt og fått innprentet i hundrevis av år, på skolen, i hjemmene og selvfølgelig i kirkene. Gammel vane er sannelig vond å vende (Birkeland 02.12.20). Ja, her må prestene tenke seg bedre om. For Hallvard har vært på julegudstjeneste, og der snakker de ikke om annet enn at man faktisk kan bli født av en jomfru. Jeg håper også at voksne mennesker kan ta til seg denne kritikken og fortelle barna sannheten om både julenissen, tannfeen, påskeharen, og tusser og troll. For det er bare så 1000-tallet, men ja, gammel vane er vond å vende. Men Hallvard vet i hvert fall at engler er null verdt som historiske vesener, for så mange kristne kjenner Hallvard, at dette vet han veldig godt.

Det er dog litt vanskelig å være helt sikker på hva han egentlig kritiserer, for det er ikke alltid han klarer å skille snørr fra bart. Er det de troende? Er det bibelen? Er det englene? Kirka? Norges lover? Eller er det rett og slett sånn at det stikker for dypt at vi skal ønske velkommen til både engler, jomfrufødsler, helligdom, juletrær og julenissen akkurat i jula? Nei, det kan selvsagt også være statsstøtten, for vi kan ikke finne oss i at den går til noe som bare betyr noe kulturelt sett, og ikke er historisk korrekt og vitenskapelig bevist.

Så Hallvard ber da til de som bestemmer over hele jula – nemlig prestene, biskopen og paven (for det er dem, eller?), om at han i år får feire jólablót i fred og ro. Utfordringen er selvsagt at Hallvard er svært glad i julenissen, men han har da ingenting med jólablót å gjøre, for han er stakkars ikke eldre enn fra 1800-tallet. Ja, og juletreet så klart, og gavene … men julelysene får henge, så lenge man ikke ser lyset i kirka. All empati til prestene som skal rydde opp i dette da moderne julefeiring tross alt ikke bare er en feiring av den kristne jul, men har tatt opp i seg flere fester i ett. Men uansett er det i hvert fall kristendommen som har skylda … eller var det prestene, eller helligdommen, eller de troende … eller kanskje vi rett og slett skal legge julenissen på giljotinen. Han kom jo tross alt sist.

Kommentarer til denne saken