Gå til sidens hovedinnhold

Øker farta på feil spor

Uthalinga om Nord-Norgebanen som vår nye samferdselsminister bedriver for tiden, er ikke uventet. Dessverre. Regjeringa er på feil spor og øker farta.

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det kom dessverre som ingen overraskelse at samferdselsminister Jon- Ivar Nygård nå vingler med utredninga av Nord-Norgebanen.

(...)hvor realistisk er det da å love folk i Nord-Norge en bane, spurte VG. Hvorpå vår nye samferdselsminister svarte:

– Nå har vi sagt at vi skal konseptvalgutrede det. Vi har sagt at vi har et mål om å gjennomføre det, men vi har ikke sagt at vi er i posisjon til å bygge det. Vi skal utrede det først, så får utredningen vise hva som faktisk lar seg gjennomføre, sier Nygård.

Gje mæ styrke! var min første tanke da jeg leste det. Men jeg er nok litt mer sindig enn den jevne nordlending.

Det har ikke skortet på utredninger (KVU-er), gode intensjoner, lovnader og valgflesk om Nord-Norgebanen. Vi har blitt ganske herda for politisk tåkeprat. Men det er skuffende at Arbeiderpartiet kaster blår i øyne på folk så ettertrykkelig i denne saken.

Det er lov å føle seg helt kolossalt ført bak lyset i dag.

For dette har skjedd:

I april i år kastet Arbeiderpartiet seg på, som siste vogn på toget, og sikret flertall i Stortinget sammen med Sp, SV og FrP for forslaget om å be regjeringen sette i gang arbeidet med å realisere Nord-Norgebanen».

Det var en forsiktig optimisme i lufta.

Arbeiderpartiet mente da, i likhet med daværende regjeringsparti Høyre, at jernbanen måtte utredes. Men Ap mente at utgangspunktet for utredningen måtte være at banen skulle bygges innenfor rammen av Nasjonal transportplan (NTP). Ikke om den skal bygges overhodet.

Ap stemte da både for eget forslag og forslaget til SV, Sp og Frp som la frem at banen skulle bygges utenfor NTP.

Senterpartiet har ikke vingla så langt - de ville altså i forrige periode realisere banen utenfor Nasjonal transportplan. Det er god og romslig flertall i Stortinget for banen, selv om Arbeiderpartiets løfter ble stadig vagere i valgkampen.

I Hurdalsplattformen kom regjeringspartiene frem til at man skal “gjennomføre en konseptvalgutredning med mål om å realisere utbygging av Nord-Norgebanen. Konseptvalgutredningen skal ferdigstilles og behandles i forbindelse med neste rullering av Nasjonal transportplan.”

Det hadde vist både drivkraft og mot å starte litt spenstig ut fra perrongen. Det gjør vår samferdselsminister ikke.

I stedet helgarderer han seg med århundrets tåkefyrsteutlegginger.

Statens vegvesen har allerede fått ansvaret for en konseptvalgutredning av transportløsninger i hele Nord-Norge, som skal være ferdig sommeren 2023. Nord-Norgebanen, skal ifølge vår nye samferdselsminister utredes frem mot 2025, da en ny nasjonal transportplan skal vedtas.

Da vil en eventuell avgjørelse om banen tas av neste regjering. I mellomtiden vil Nord-Norgebanen holdes varm slik at flere lunkne valgløfter kan serveres ved neste korsvei.

Om banen får en egen KVU, som forespeilet i Hurdalsplattformen, eller om den skal inn i mandatet til den eksisterende utredninga er det ikke lett å bli klok på. .

Det er ingenting som tyder på faktisk gjennomføringsvilje fra Arbeiderpartiet.

Mens Arbeiderpartiet leter etter retrettmuligheter om Nord-Norgebanen, og Senterpartiet tier, er SV klare til å ta eierskap til troverdigheten i Nord-Norge.

Kommentarer til denne saken