Avhengig av valg av ny helikoptertype har Nord-Norge nå muligheten til å få en stor støttevirksomhet; en større virksomhet enn de aller fleste drømmer om. Inkludert en industribit! Nord-Norge kan for alvor bli helikopterland; mer helikopterland enn noen tror. Men da må det handles.

En historisk mulighet går tapt hvis Nord-Norge nå ikke griper sjansen, organiserer seg som aldri før, sparker liv i sin puslete benk på Stortinget og tenker og handler industristrategisk. Hva skal Nord-Norge få til av noe som helst annet, hvis man ikke klarer dette?

Premissene er klare: Internasjonal erfaring tilsier at produsenten, den europeiske industrigruppen NHI (Nato Helicopter Industries), vil gå til rettssak og hevde at Norge stilte alt for spesielle krav til NH90 anti-ubåt versjonen. De første reaksjonene fra NHI kan også tyde på dette. Men her ligger faktisk en mulighet. Les videre.

NHI vil trolig vise til at Nederland, som har en mye større og mer avansert marine enn oss, er blant land som flyr NH90 i anti-ubåt og andre roller jevnt og trutt, også i internasjonale operasjoner. Hadde Norge gått sammen med Nederland, ville problemer vært unngått. NHI vil hevde at intet substansielt er endret siden Norge ved tidligere korsveier har valgt å gå videre med NH90. Andre land anskaffer fremdeles den meget avanserte NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter) versjonen, senest 31. mars mottok Qatar de første to av 12 slike helikoptre. Det er langt unna opplagt at Norge vil vinne frem med sitt krav om tilbakebetaling av fem milliarder. Tvert imot er det mulig at vi vil måtte bite i oss et stort erstatningskrav. Men igjen; les videre.

Nytt helikopter

Oppfatningen er at vi nå må velge USAs Sikorsky Sea Hawk. Dette er et meget bra helikopter, men saken er ikke så opplagt. Sikorsky vil nok tilby støtte- og industrivirksomhet. I sør, der slik virksomhet trolig vil bli lokalisert sammen med annen helikoptervirksomhet, vil man hevde at dette er veldig fine greier. Det vil være typisk norsk å godta dette, uten sammenligninger. Men hva er alternativet?

Norge har valgt rednings- og politihelikoptre fra europeiske Leonardo som nå bygger opp en omfattende støttevirksomhet hos oss, hovedsakelig i sør. Leonardo har flere typer som kan egne seg etter NH90, først og fremst Wildcat som britenes Royal Navy flyr i anti-ubåt og andre roller og i Nord-Norge hver bidige vinter. Her flyr britene også EH101, en tidligere versjon av våre nye redningshelikopter. Med andre ord er EH101 et Leonardo helikopter.

Det er altså allerede et betydelig Leonardo fotavtrykk i Nord-Norge, rent operativt sett. Hva så hvis Norge nå velger Leonardos Wildcat eller en annen Leonardo maskin etter NH90? Til overmål kommer at Leonardo også har sterke kandidater til erstatning for våre gamle Bell 412SP taktiske helikoptre. Det er her mulighetene ligger. Et giga-kjøp fra Leonardo berettiget harde norske krav om støtte- og industrivirksomhet; og fordi hovedtyngden av helikoptrene vil hører hjemme i nord, bør denne støtte- og industrivirksomheten selvsagt også komme i nord. Selv om mange i sør da vil gråte under edderdunsdynen.

Se sammenhengene

Leonardo er også sterkt inne i NHI og NH90. I en konflikt med NHI vil et mega-kjøp hos Leonardo veie tungt inn. Men sånn tenker vi sjelden i Norge. Vi spiller ikke kortene våre. Men muligheten er der nå, i nord, hvis alle i Nord-Norge løper til kjøleskapet, tar en skikkelig slurk tran og setter i gang.