Har noen hørt om Stad? Det er der de nå skal bygge en skipstunnel på 1,7 kilometer, som gjør at båttrafikk slipper å passere det fryktede Stadhavet? Estimert kostnadsramme er cirka 3,4 milliarder kroner pluss merverdiavgift!

Fra tankene om skipstunnel kom til at stortinget i mai 2021 vedtok at prosjektet skal gjennomføres gikk det ca 20 år! Ifølge planen til Kystverket skal tunnelen være ferdig i 2026.

Interessen er enorm fra hele verden. Det virker som om dette er et prosjekt store entreprenører ønsker å ha på CV-en sin. Ennå har det ikke vært bygd en skipstunnel før, nemlig. (Teknisk ukeblad 09/21)

Uvilkårlig går tankene mine til kampen om utbygging av Nord-Norgebanen. Hvor lenge har det vært tautrekking om den? Bortforklaring, gjort ubetydelig og egentlig latterliggjort. “Hva skal Nord Norge med tog, der det nesten ikke bor folk! Det koster alt for mye penger i forhold til...”

Jeg kan ikke tolke det annerledes enn at her vil Norge nok en gang være “den første, den beste, se på oss hva vi klarer” med skipstunnel-byggingen. Et prestisje prosjekt som setter Norge på et kart. Spørsmålet mitt er bare hvilket kart?

Når venner fra utlandet, som har lyst å besøke meg, hører at toget ikke går lenger enn til Fauske (Bodø, som det heter i noen kretser) får de hakeslepp! Men heller ikke i Sør-Norge har de forstått situasjonen i de forskjellige kretsene.

Da jeg skulle på et møte fra Tromsø til Oslo for noen år tilbake, og bestilte flybillett som skulle refunderes, fikk jeg som svar at fly var ikke det billigste alternativet, jeg måtte ta toget! Jeg måtte omsider ringe, etter skriftlige spørsmål, for å høre hvilket tog de snakket om? Toget fra Narvik (nærmeste tog) via Sverige etter åtte timer på buss fra Tromsø? Nei, det gikk ikke, skjønte de. Hva med ferge da? Mener du Hurtigruta? Hvor lang tid tror du det tar? Jeg fikk flybilletten innvilget.

Ja, avstandene er store i Norge - og spesielt i nord. Jeg trodde at både Støre og Vedum hadde skjønt dette etter valgkamprundene her og løfter om at NÅ, NÅ skulle det skje! Tog skulle komme! Viktig for nordområde utviklingen. Og så...?

Alle meldingene om de fryktede veiene ( = fryktede Stadhavet) med stor lastebiltrafikk gjør ingen inntrykk i de avgjørende organer. Dødstall fra veienes trafikkulykker blir en intetsigende statistikk. Vinterføre på smale veier i uforutsigbare værforhold er så mye mindre relevant enn det farlige Stadhavet.

Nord-Norge blir snart en hvit flekk på kartet over Norge. Kartet som tydeligvis kun blir tegnet sørfra. Og man vet hva hvite flekker på kart betydde før i tiden.