Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Da det ikke er mulig å finne en e-post adresse til Troms fylkestrafikk, sender jeg et åpent brev til dere via Nordlys, med vedlagte foto og kart for å illustrere saken.
Saken er at det er nærmest umulig for ungdom å få hentet ting de glemmer igjen på bybussene i Tromsø.
Det er ikke Tide eller Troms fylkestrafikk sin feil at folk glemmer igjen tingene sine på bussen, men dersom man har en hittegodsløsning, bør den være brukervennlig.
Dagens ordning er at hittegods kan hentes hos Tide mellom kl.08.30 og 15.30 på hverdager. Da er de fleste ungdommer på skolen. Det blir ikke enklere av at hittegodskontoret er plassert svært usentralt, i administrasjonen til Tide i Breivika (se vedlagt kart). Hit kommer man ikke enkelt med buss, men man kan ta buss til UNN og gå et stykke.
Dersom man kommer seg dit, blir man imidlertid møtt av en hyggelig ansatt, som lar deg lete esker merket med ukenummer, hvor votter og hansker er sirlig buntet sammen med strikk. Men altså hvem kommer seg dit? Man må enten ta seg dit med bil (les foreldre tar fri i arbeidstiden og kjører), eller bruke til sammen halvannen time med bussing og gåing, for å se etter tingene sien.
Det er kjedelig at hittegods for busspassasjerer ikke er bedre tilgjengelig og har en plassering som er tilpasset bussbrukerne. Nå blir det endatil bli flere busspassasjerer.
Jeg mener at av hensyn til trafikk, og miljø (mindre bruk og kast) MÅ det etableres et hittgodskontor ved det trafikale knutepunktet Gjæverbukta, eller sentralt i Tromsø sentrum. Først da kan jeg som foreldre forvente at min ungdom forsøker å få tak i sine gjenglemte eiendeler.
Hos Tide ble jeg oppfordret til å sende denne henvendelsen til Troms fylkestrafikk. De vil kanskje si at det er opp til Tide å løse dette. Samme for meg hvem som løser det - men dagens løsning vil jeg si er en stor minus i miljøregnskapet.
Med forventning om bedring – vennlig hilsen Elin Skog