Gå til sidens hovedinnhold

Nå utelukker ikke Erna lenger Nord-Norgebanen

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Dersom utredningen regjeringen nå gjennomfører om nordnorsk transport viser at Nord-Norgebanen er det rette svar for landsdelen, så skal banen bygges. Dette er ordrett hva statsminister Erna Solberg svarte under den store partilederdebatten fredag fra Bodø på spørsmål om sitt syn på jernbane fra Fauske til Tromsø.

Det er første gang at hun så klart uttaler seg til fordel for jernbanen. Erna Solberg gikk til og med lengre enn de rødgrønne med Jonas Gahr Støre i spissen, fordi hun kan vise til at regjeringen har et «fasttrack» gjennom Konseptvalgsutredningen (KVU) som ble startet i fjor høst. Denne utredningen skal fullføres våren 2023, og da kan Stortinget i 2025 realitetsbehandle banen. 2025 – det er også neste stortingsvalg, og vi skal sørge for at politikerne skal følge opp ved at banen vedtas før Stortinget løses opp sommeren 2025!

Jeg kan bare vise til min tidligere tidsplan for hvordan banen kan realiseres – ved at prosjektet kommer inn som det sentrale prosjekt i Nasjonal Transportplan (NTP) for 2026-2037. I løpet av dette ti-året bør og må banen bygges. Det er faktisk tilstrekkelig at Stortinget presenteres for en utbyggingsplan med forutsetning om årlig bevilgning på 15 milliarder kroner til Nord-Norgebanen i 10 år. Øremerket det eneste mulige startsted, byggetrinnet Tromsø/Harstad til Narvik. Da er det faktisk mulig å se for seg at toget ruller inn på Tromsø jernbanestasjon før 2040!

Erna Solberg har gjort en oppsiktsvekkende kuvending – og det er ingen tvil om at det er klimautviklingen i år som sterkt har medvirket til at jernbanen i Nord-Norge nå stormer frem. Banen er det viktigste tiltak for å innfri det ufravikelige kravet om klimanøytral transport med kutt av utslippene på 55 prosent innen 2030. Klimaminister Sveinung Rotevatn fra Venstre vil sørge for det.

Det er ingen tvil om at det er kun jernbane til Tromsø som kan innfri dette kravet, samtidig som banen er den viktigste forutsetning for utnyttelse av det enorme potensiale som sjømatnæringen representerer. Sjømaten må ut til markedene snarest mulig. Det slo således SVs Audun Lysbakken fast – og dermed også hvor viktig det er med internasjonalt samarbeid om jernbane. Det manglet bare at han hadde avlyst utmeldingen av EUs 4. jernbanepakke!

Det er nå i ferd med å bli en enestående tverrpolitisk samling om banen som prosjekt – men det hadde ikke skadet om de rødgrønne kunne signalisere at de i regjerings-posisjon skal ta godt vare på KVU-arbeidet som dagens regjering har innledet, med mål å sikre at Nord-Norgebanen endelig kan bli en realitet.

Det verste som kan skje er om NNB nå skulle bli en partipolitisk kasteball med en ny regjering som setter strek over dagens prosjekt fordi de ønsker å gjøre banen til «sin» sak. Det vil kun føre til så sterke forsinkelser at vi mister den åpningen som NTP for 2026 – 2037 representerer. Til overmål vil en eventuell ny utredning måtte bygge på alle foregående utredninger, inkludert dagens KVU – og trolig havne på samme konklusjoner.

Det hadde således vært en enorm betryggelse om f.eks. Jonas Gahr Støre kan berolige oss om dette – ikke minst også av hensyn til det meget omfattende arbeid i regi av Statens Vegvesen som oppdragsleder om fremtidens nordnorske transportløsninger. Det er jo ikke spesielt motiverende for utrederne om de skulle sveve i villfarelse om at det arbeid de gjør kanskje kun er for arkivet.

Det er således også et åpent spørsmål om konsekvensene for KVU’en av Senterpartiets hardkjør om oppløsning av Troms og Finnmark som ett fylke. Hva betyr det for KVU’en der et samlet Troms og Finnmark deltar? KVU’en er jo et første store fellesprosjekt og med fokus på noe så viktig som det totale transportsystem i landsdelen. Vi vet jo ikke om dette lar seg fullføre dersom SP stiller ultimatum om at oppløsningen av fylket er deres første og viktigste sak. Her må SPs Trygve Slagsvold Vedum gi oss en forklaring.

Vi er dermed i en situasjon der statsminister Erna Solberg har satt i gang det viktigste grunnleggende arbeid for at jernbanesaken kan løftes ut av drømmenes verden, mens det underlig nok er størst usikkerhet hos de rødgrønne kandidater til regjeringskontorene. De må selv rydde denne tvilen bort.

Fredagens partilederdebatt var oppløftende. Og underlig nok er det statsminister Erna Solberg som gir oss mest grunn til optimisme ved at hennes tidligere skepsis er snudd til en betinget åpning, mens den rødgrønne leiren kan bli en bremsekloss dersom de ikke kan slutte seg til en tverrpolitisk allianse om Nord-Norgebanen.

Det i seg selv betyr ikke at alle problemer er løst. Det er langt fra en sjarmøretappe som venter for oss som arbeider for en jernbane i nord.

Kommentarer til denne saken