Gå til sidens hovedinnhold

Milliardene vil fly på opprusting av Nordlandsbanen

«Ap sikrer flertall for bygging av jernbane i Nord-Norge. – Nå starter planlegginga av hvordan banen skal utformes». Så står det å lese i en rekke aviser her i landet den 19. april.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå har vi vel jernbane i Nord Norge, den er ca 70 mil lang og går mellom grensa Nordland og Trøndelag til Fauske. Et område som fortsatt ligger i Nord Norge etter det jeg vet. I Finnmark kommer det ingen jernbane, så Finnmark er kanskje heller ikke lenger en del av Nord Norge?

Det er mulig denne foreslåtte "Nord Norge"-banen først og fremst er et jippo for tromsøværinger, der de egentlig er mest i interessert i å få en jernbaneforbindelse fra Troms til Narvik og videre over til Sverige. Og bryr seg egentlig ikke så mye om strekningen Narvik-Fauske?

Jeg er redd vi føres vi bak lyset når det antydes en kostnad med den nye "Nord Norge"­-banen på 113 milliarder kroner.

Det vil påløpe adskillig flere milliarder, dersom godstrafikken etter utbygging til Tromsø, skal over fra vei til jernbane på strekningen Trondheim - Fauske. Jernbanenettet fra Trondheim til Fauske har etter det jeg erfarer slik standarden på strekningen er, ikke muligheter til å frakte mer gods enn det som er tilfellet i dag.

Strekningen Trondheim - Fauske må rustes kraftig opp for å kunne ta de store godsmengdene som i framtida skal fra Trondheim til Tromsø, og andre veien. Ikke minst gjelder det banelegemet, kryssingsspor og signalanlegg. I en slik opprusting vil milliardene fly.

Så får man på Helgelandskysten og på kysten videre nordover gjøre seg tanker om hvor samferdselsmyndighetene og regjeringa skal hente penger fra til det sårt tiltrengte vedlikeholdet av fylkesveiene når "Nord Norge"-banen stikker av med hundretalls millioner.

Kommentarer til denne saken