Den 25.10.2021 kjøpte jeg flybillett digitalt på strekningen Longyearbyen – Tromsø 14.12.2021.

Betalte for billetten og satt 1,5 time i telefonkø for å få bekreftet om jeg kunne ta med hunden min på samme flight. For det er ikke mulig å booke digital billett til hunden på strekningen. Dette må gjøres manuelt, ved å ringe SAS. På telefon fikk jeg ikke svar på om jeg kunne ta med hunden min, kun mulig å legge inn en foreløpig forespørsel om å ta med hunden 14.12.2021.

Den 26.10.2021 kommer det en fin e-post fra SAS kundeservice som forklarer at det ikke er plass til hunden på flight LYB-TOS 14.12.2021. Måtte da ringe dere på nytt. Denne gangen 1 time i telefonkø for å få tak i SAS. SAS bekreftet på telefon det som e-posten indikerte, at det ikke var mulig å ta med hund den 14.12.2021, men derimot den 12.12.2021.

Fikk da ombooket min egen billett fra 14.12 til 12.12 og lagt inn reservasjon for min hund til samme flight, 12.12.2021 kl 14.45. Fikk beskjed om at jeg kunne betale for hunden og mellomlegget på flyplassen.

Slår meg så til ro med dette. Ingen stress.

Fredag 10.12.2021 tar jeg kontakt med SAS på telefon for å få bekreftet at bookingen var i orden for både meg og min hund. Samtalen forløp 10.12.2021 kl 15.49. Svaret fra den danske operatøren var. Alt ok, bare å reise. Oppgjør på flyplassen.

I dag 11.12.2021 kl 16.00 skulle jeg logge meg på SAS appen og sjekke bookingen min. Ser da til min fortvilelse at bookingen på flyreisen Longyearbyen-Tromsø 12.12.2021 er forduftet. Stiv av skrekk ringer jeg SAS for å høre hva som har skjedd. Det er jo tross alt bare 2 dager til avreise hjem til jul.

Nå har pipa til SAS tydeligvis fått en helt annen låt enn at ting kan gjøres opp på flyplassen. Jeg får opplyst om at bestillingen min er kansellert og forklaringen fra operatøren til SAS er at jeg ikke har betalt mellomlegget for flybilletten som er ombooket fra 14.12.2021 til 12.12.2021. En ombooking som ble gjort for å få med hunden min. Eneste løsning nå var å kjøpe ny billett, siden jeg ikke hadde betalt mellomlegget for ombookingen fra 14 til 12 desember. Operatøren henviste til at det var sendt e-poster med betalingslink i oktober og siden jeg ikke hadde respondert på disse, så ble billetten kansellert (og da tydeligvis den 10.12, 2 dager før avreise).

Kjære SAS. jeg har ikke fått slik e-post dere refererer til, men en muntlig beskjed om å gjøre opp for meg på flyplassen før avreise.

Den første billetten booket med nedreise 14.12.201 og retur 9.1.2021 var jo en riktig hyggelig pris på 1.298,- tur/retur. Kjenner jo ikke til hva mellomlegget for ombookingen av min personlige billett fra 14 til 12.12.2021 ble på, men sikkert mellom 1-2.000 kroner. Grunnen til at jeg ikke kjenner til hva mellomlegget dere skulle ha var på, er fordi jeg aldri har fått e-posten dere refererer til i telefonsamtale 11.11.2021.

Hvorfor skulle jeg etterlyse en e-post om mellomlegg på ombooking, når dere telefonisk i samtale med meg 26.10.2021 bekrefter kan gjøres opp på flyplassen sammen med billetten for hunden. Tilsvarende bekrefter dere den 10.12.20221 i samtale at alt er ok, bare reis.

Resultatet etter dagens samtale den 11.12.2021 var ikke mye som minnet om noen særlig god kundebehandling hos SAS. Vennligst betal 2.637,- for ny billett. I tillegg kommer kostnadene for flybillett til hunden og bare glem refusjon for den billetten jeg har betalt for. De pengene beholder vi (SAS).

Etter mitt skjønn er den opplevelsen jeg har hatt med dere i oktober-desember 2021 ikke en særlig tillitsvekkende opplevelse. Den bærer preg av useriøs, slett og lite profesjonell håndtering av denne saken.

Jeg vil i hvert fall tenke meg noen ganger om før jeg bestiller en ny reise med SAS i fremtiden.