Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
De siste par dagene har avisa Nordlys hatt to saker om konserter på Studenthuset Driv, som har hatt fokus på at det har vært mye publikum på disse konsertene, til tross for økende smittetall flere steder i landet. Begge disse sakene er i beste fall spekulative og i verste fall et angrep på Driv som konsertarrangør.
Først ut var en sak torsdag kveld da Chris Holsten spilte for et utsolgt Driv. Her hadde Nordlys snakket med en professor i medisinsk mikrobiologi ved UiT som omtalte det som problematisk at det var så mange mennesker samlet på konsert, og som var overrasket over at det var lov å arrangere slike konserter slik smittesituasjonen er nå. Men det er lov. Det bekrefter både FHI og Tromsø kommunes regler per i dag. Men selvfølgelig er det forståelig at enkelte reagerer på dette. Det sier også daglig leder ved Driv til avisa, som sier at de som arrangør ikke kan gjøre annet enn å forholde seg til reglene som gjelder og stole på beslutningstakerne. Noe som selvfølgelig er helt riktig. Man må stole på de som lager reglene, og man må stole på at publikum, som selv har valgt å komme på konsert gjør sine egne vurderinger av hva som føles best for dem.
Nordlys var for øvrig ikke selv til stede på konserten torsdag. Hvorfor skulle de være det? Det var jo bare landets mest populære artist, som gjorde storeslem på P3 Gull utdelingen forrige helg hvor han vant prisene for årets artist og årets låt, som spilte i byens storstue for første gang. En anmeldelse av konserten hadde jo vært fint. Men Nordlys var ikke til stede på konserten. De snakket visst ikke med noen av dem som var der heller, som kunne fortelle hvordan det faktisk føltes å være blant publikum. Ingen var sitert i saken i alle fall. De fikk bare bilder tilsendt av en «Nordlys-tipser» (som var så rå at vedkommende tipset avisa om at det var mye folk på en konsert som hadde vært annonsert utsolgt i lang tid) og skrev en sak med ingressen «Se godt på disse bildene. De er tatt på Driv Tromsø torsdag kveld og viser hundrevis av mennesker som står tett-i-tett på konsert, uten munnbind.» Som fremstiller både Driv og publikummerne som lovbrytere. Noe de selvfølgelig ikke er, det bekrefter jo også Tromsø kommunes smittevernoverlege litt lengre ned i saken.
Det verste med denne saken var dog ikke denne ledende ingressen eller de kornete bildene som avisa ikke orket gå 800 meter for å ta selv. Det var en liten spørreundersøkelse i bunnen av saken som lød «Er det greit å avholde større konserter nå?» Ikke om det er lov, det har vi jo avklart at det er. Men er det greit, lissom? Her fikk man fire svaralternativer hvorav ett lød et ganske tydelig «Ja», to av dem var også «Ja» men med noen forbehold og det siste var et ganske tydelig «Nei». Ikke overraskende var publikum delt ca. 50/50 i Ja/Nei spørsmålet, som jo er ganske forståelig. Dette var ikke oppsiktsvekkende. Det som var oppsiktsvekkende var Nordlys sitt svaralternativ nummer to, som på spørsmål om det var greit med konserter lød «Ja, jeg bruker gjerne munnbind på buss, butikker og kjøpesenter for at kultur- og utelivet skal kunne gå mer som normalt.» Jeg måtte faktisk lese den setningen et par ganger for å være sikker på at jeg leste riktig. Tror avisa Nordlys at det er derfor myndighetene anbefaler oss å bruke munnbind? Jeg trodde det var for å beskytte de eldre og sårbare, og ikke minst forhindre at sykehusinnleggelsene øker og helsevesenet blir overbelastet. Det er i hvert fall derfor jeg går med munnbind.
Fredag kveld var det på’an igjen. Denne gang var det Bigbang som entret scenen og som tittelen i saken sa var det «Nok en folkefest på Driv!» Fysj altså. Heller ikke her var det noen anmeldelse, det var jo kun et av landets mest anerkjente og profilerte rockeband som har turnert land og strand i over 25 år. Men Nordlys var faktisk til stede denne kvelden. Eller, de var til stede på Driv men gikk aldri inn på konserten. I stedet stoppet de publikummere utenfor døra for å spørre om de ikke var bekymret for å gå på konserten. Det var de tydeligvis ikke. I hvert fall ikke nok, de møtte jo tross alt opp med billett i hånda og et smil rundt munnen. Men de hadde selvfølgelig tenkt seg godt om og gjort en vurdering. Et par avisa snakket med var symptomfrie, hadde tatt med seg munnbind og planla å stå litt langt bak i lokalet. En personlig vurdering altså, som de følte seg trygg med. Dette paret var faktisk de eneste Nordlys snakket med. Eller, de snakket med en annen gjeng også (som også hadde tatt med munnbind og planla å holde avstand inne i lokalet), men disse ønsket å være anonyme og lot seg ikke avbilde. Ønsket ikke å la seg avbilde utenfor en konsert altså. Kan det være fordi avisa fremstilte det som skammelig, og attpåtil kriminelt, å være på konserten?
Jeg synes disse sakene fra Nordlys er pyton. Det er fullt forståelig at avisa skal lage saker når smittesituasjonen er ustabil, og utelivet er jo nærmeste blitt den eneste angrepsvinkel for media når det gjelder å understreke nye regler og anbefalinger, dessverre. Men å stille spørsmålstegn ved hardt pressede, profesjonelle kulturarrangører som gjør sitt ytterste for å følge et stadig endrende regelverk til punkt og prikke – samt praktisk talt henge ut publikummerne som også følger alle regler og ønsker å støtte kulturen, det blir helt bak mål.
Jeg abonnerer selv på Nordlys og har i mange år savnet en større og mer seriøs dekning av kultur fra dem. Det gjør det bare enda mer trist at når avisa først velger å skrive om kultur, så er det for å henge den ut.