Gå til sidens hovedinnhold

Historisk milepæl for Tromsø

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Fredag la samferdselsdepartementet fram forslag om delvis bompengefinansiering av den etterlengtede bypakken for Tromsø. Samtidig kom meldingen om at forlengelsen av E8, med ny tverrforbindelse mellom Breivika og Langnes, den såkalte flyplasstunnelen, kommer inn i Nasjonal Transportplan (NTP).

Dette er en historisk milepæl for samferdselen i Tromsø kommune, og for høyst etterlengtede og nødvendige tiltak for å bedre framkommeligheten i Nord-Norges største by.

Veien hit har vært mildt sagt kronglete. Det er flere år siden Tromsø ble nevnt som aktuell for en byvekstavtale, og jobben for å få dette til, startet. Tusenvis av arbeidstimer er lagt ned i prosjektet, med utredninger, beregninger, analyser og lokale vedtak. Alt var klart for at det nå var Tromsøs tur til nødvendig utbygging og tilrettelegging for framtidig samferdsel. Så kom bompengeforliket i forbindelse med valgkampen i 2019. Det endret premissene og stanset de opprinnelige planene.

Det merkes at vi har fått ny samferdselsminister. Det sier både fylkesråd Kristina Hansen og ordfører Gunnar Wilhelmsen godt fornøyd. For etter at Knut Arild Hareide ble statsråd, ble det virkelig bevegelse i planene for Tromsø.

Da Hareide besøkte Tromsø i september i fjor, lovet han ingen ting, men uttalte at både departementet og kommunen har tydelige ambisjoner om å få til en byvekstavtale. Samferdselsminister Hareide har holdt ord. Kun sju måneder seinere er forslaget fra departementet en realitet.

Mange har jobbet mye med byvekstavtalen, og saken har vært utfordrende for lokalpolitikerne. I innspurten som måtte til for å få avtalen raskt på skinner igjen, måtte kommunepolitikerne ganske enkelt komme til enighet. Det har vært jobbet mye i kulissene, og det er ingen hemmelighet at Helga Marie Bjerke (KrF) har gjort en betydningsfull innsats i forhold til sine partifeller i samferdselsdepartementet.

Det blir bompenger i Tromsø, det er det ingen vei utenom, dersom oppgraderingen av samferdselsårene skal bli en realitet. Nå må proposisjonen vedtas av Stortinget, så kan veiarbeidet starte for alvor. I løpet av de siste tjue årene er det nesten ikke bygd nye veier i Tromsø kommune. Samtidig har innbyggertallet økt kolossalt. Det merkes i trafikken, køene er lange, mange veier er farlige både for fotgjengere og syklister. Tiden er overmoden for å tenke Tromsø!

Kommentarer til denne saken