Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.
Denne helga sparkes eliteserien i gang igjen. Det er en begivenhet som samler mange nordmenn. Fotball er verdens største idrett, og knytter hundretusener av folk sammen på tvers av alder, kultur og klasse også her til lands.
For oss som bor her nord, er det mange som er spente på hvordan vårt lag, Tromsø Idrettslag, vil gjøre det. Blir det en nok sesong med kniven på strupen? Eller kan vi håpe på at den positive trenden fra i fjor høst fortsetter?
Fundamentet er skjørt, og det har det vært lenge. Kun den nyopprykkede Askeladd-klubben Jerv har mindre ressurser enn TIL. På Alfheim lever man fra hånd til munn, fra måned til måned. Salg av de beste spillerne er dessverre blitt en nødvendighet for å betale de løpende regningene.
Spillere som kan bidra til sportslig framgang, og som i neste omgang kan gi bedre økonomisk handlingsrom og mer langsiktighet, blir gjerne solgt før de har kommet så langt at TIL kan få en pris som gir et større pusterom.
TIL har havnet i en vond spiral, som har vist seg vanskelig å bryte. Den eneste farbare veien ut, er å oppnå bedre sportslige resultater. Det er lettere sagt enn gjort.
Sportslig framgang vil gi en større bit av kaka fra TV-avtalen, det gir bedre billettinntekter og det gir klubben bedre kort på hånda i møte med sponsorer og partnere.
Ikke minst gir det rom for å holde på nøkkelspillere lengre, til salgssummen er riktig for klubben.
På papiret tilsier det meste at 2022 blir nok en sesong som vil handle om å overleve. Det fascinerende med fotballen er at ting kan snu, og det kan snu raskt.
Det er ikke mange sesongene siden Bodø/Glimt slet økonomisk og sportslig på nivå to. Denne sesongen er klubben favoritt til å vinne seriegull, i så fall for tredje året på rad. Pengebingen er på kort tid blitt velfylt etter svimlende salgssummer for spillere som har forlatt til fordel for større klubber, kombinert med inntekter fra spill i Europa.
TIL kan også komme dit på sikt. Tromsø er en større by enn Bodø. Tromsø er en by med tradisjon for å skape vinnere, og det finnes ressurser i byen som kan bidra til å skape nye.
Men skal TIL nå toppen, krever det hardt og langsiktig arbeid - og en solid og tydelig strategi i bunn, som man står last og brast ved. Første test for klubben vil være å stå i det når de første ropene om kortsiktige løsninger, som for eksempel et trenerbytte, kommer.
Selv om klubbens posisjon blant folk i Tromsø og regionen rundt er svekket, er TIL fortsatt en sterk merkevare - som fortsatt har potensial til å skape opplevelser, og bygge identitet og stolthet i nord.