Gå til sidens hovedinnhold

Fjellstøtt i norsk kunsthistorie

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Med sitt nye maleri «Katedralfjellet», bekrefter Synvis Nordin, slik jeg ser det, sin posisjon som en av Norges mest betydningsfulle kunstnere innenfor figurativ/naivistisk kunst.

Maleriets sentralmotiv er Tromsdalstinden, også kjent som samenes hellige fjell. Med sin i utgangspunktet katedral-aktige form, fremhever Nordin fjellets betydning ytterligere, ved å gullbelegge det rent fargemessig. At vi her har med samenes hellige fjell å gjøre, understrekes ved at Nordin har plassert nettopp samer, deres aktiviteter og reinsdyr i bildets forgrunn.

Det er i årenes løp malt utallige bilder med Tinden som hovedmotiv. Slik jeg kjenner kunsthistorien, er det imidlertid ingen av disse som når opp til den standard, det nivå og den og dyktighet som Nordin utviser i akkurat dette kunstverket. Jeg er ingen spåmann, men jeg tar meg den frihet til å mene at dette maleriet kommer til å stå igjen som et av Nordins mest folkekjære og populære malerier.

Dette kunstverket har nemlig det meste av det som kjennetegner Nordin som maler: Fargebruken, detaljene, budskapet, energien, nærværet, den kunstneriske frihet samt respekten for motivet og håndverket.

Jeg vil tro at Nordin må ha latt seg inspirere av Harald Solbergs ikoniske maleri «Vinternatt i Rondane», da han bestemte seg for å male Tromsdalstinden på denne måten. Som Solberg har Nordin valgt et kjent fjellparti som hovedmotiv, og som Solberg har Nordin malt et vinter – og nattbilde.

Hvis jeg har rett i denne min antakelse, så er dette andre gangen Nordin har latt seg inspirere av et kjent maleri av nasjonal betydning. Det gjør han ved «å transformere» det opprinnelige kunstverket og hovedmotiv, til lokale forhold, og det maleriet jeg helt konkret tenker på, er Nordins «Brudeferden i Tromsø».

Jeg anser det som en svært dristig øvelse å ta for seg Norges mest kjente malerier på denne måten. Det kan fort både bli «flaut og pinlig», og kan i verste fall betraktes som «en billig kopi», og ved det bli en direkte hån mot selve originalverket.

Jeg mener imidlertid at Nordin unngår disse «fellene», ved at han på en genial måte gjør sitt maleri, og sin versjon, til noe helt eget, samtidig som han ivaretar respekten og ærefrykten for de kunstnerne som malte originalen. Bare det i seg selv, sier noe om hvilken kunstner vi her har med å gjøre.

Med sitt maleri «Katedralfjellet», har Nordin på en svært så respektfull og verdig måte gitt det samiske folket en «gave» av de sjeldne. I tillegg har alle vi andre, som både elsker dette fjellet, og malerkunsten som sådan, fått et maleri som bokstavelig talt vil stå fjellstøtt for all fremtid i vår nasjonale kunsthistorie.

Kommentarer til denne saken