Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Maken til negativ og surmaga kritikk av åpningsutstillingen til vårt nye Nasjonalmuseum for kunst, som det avisa Klassekampen presterte å utgyte over hele to tettskrevne sider i sin lørdagsutgave den 4 juni, se det skal man få lete lenge etter.
Negativiteten er så innlysende at jeg ikke en gang orker å begrunne min forannevnte påstand! Kall derfor gjerne dette innlegget for en ren utskjelling!
Hvis det er dette Klassekampen mener med «kritisk journalistikk», så anbefaler jeg på det varmeste at redaksjonen tar seg en liten time out i det berømte lønn-kammeret.
Verst av alt var det at denne kritikken, ført i pennen av Kåre Bulie, var som forventet. En kunstanmelder «høyt på strå», må selvsagt ikke finne på å si noe positivt om disse «amatør – og klattemalerne», som beundringsverdig nok er viet plass og oppmerksomhet i selveste kunstens høyborg, vårt nye Nasjonalmuseum for kunst. Fysj og fy for en tildragelse!
Klassekampens anmeldelse er så forutsigbar at det halve kunne vært nok. Neida, i denne utstillingen er det ifølge Bulie selvsagt ikke et spor av det forslitte og ekskluderende begrepet «nytenking», «originalitet», «geni» eller andre kunstneriske honnørord. Så da så!
Anmeldelsen er selvsagt så å si blottet for ord som nyanser, originalitet og undring, men oser derimot av elitistisk kunstanmelder-tenking. Eller sagt på en annen måte: «Det er kun det JEG mener er kunst, som er GOD kunst». Når skal kunstanmelderne komme seg opp av denne grøfta, mon tro?
Det er (dessverre) både utrolig kjedelig og høyst uinteressant å lese Klassekampens slakt av denne utstillingen. Anmeldelsen er både nedlatende og direkte uhøflig mot alle de kunstnerne som har viet sitt liv til kunsten. Høyst dedikerte, og hardt arbeidende kunstnere som de er. Kanjke en liten dose med respekt hadde vært på sin plass, men neida, her skal det selvsagt slaktes.
Det hadde faktisk holdt lenge med anmeldelsens overskrift, «Høstutstilling om sommeren». Denne overskrifta er forøvrig rimelig avslørende for anmelderens kunst-syn, for er det noe vi vet, så er det at det ritualet som kalles «Slakt av Høstutstillnga» årlig kommer på trykk i hovedstadens aviser.
Tenk om Klassekampen hadde benyttet de to kultursidene til noe oppbyggelig, nyansert, fornuftig og interessant fra kunstens verden, i stedet for dette forutsigbare oppgulpet.
Tenk om Klassekampen hadde vist genuin nysgjerrighet og interesse ovenfor de utvalgte kunstnerne til Nasjonalmuseet åpningsutstilling. Da begynner vi å snakke. Hvorfor? Fordi den navlen til Bulie er bare så jævla uinteressant og forutsigbar.