Gå til sidens hovedinnhold

Et elendig stykke journalist-håndtverk

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Aftenpostens leder den 22. april, «Verdens dyreste turistattraksjon», er et elendig stykke journalisthåndtverk. Noen fakta er på sin plass her.

Oppgaven er å frakte 43.000 trailere med fisk hvert år til EU. Om få år vil EU kreve at denne transporten kommer på skinner.

Den belastningen det er å ha så mange trailere på veiene, skulle vi gjerne være foruten. Særlig på vinteren, da de ofte står fast i motbakkene.

Båttransport er uegnet fordi det tar for lang tid, se artikkel fra erfaren fiskeeksportør Steinar Eliassen, Norfra AS.

Meningsmåling fra hele landet publisert 18.08. 2019 for VG viser at 60% av alle nordmenn sier JA.

Prisen på 130 milliarder utgjør 10% av et statsbudsjett. Bergensbanen kostet 100% i sin tid. Investering i infrastruktur er mye bedre for oss enn å kjøpe bygårder i London og New York. Og penger står det jo ikke på, nå er bistandsbudsjettet økt til 1,1%, som er på verdenstoppen.

Den ynkelige samferdselsminister Hareide sier at Stortingets vedtak om å bygge NNB er uansvarlig! I Krf er det jo mest ansvarlig å dele ut penger til korrupte statsledere verden rundt. Til og med til Kina! Hvordan blir vi kvitt slike politikere som er til de grader i utakt med folkeviljen? Ved å fokusere på dette ved neste valg!

Dobbeltspor til Ofotbanen: Etter ferske opplysninger fra Samferdselsdepartementet er Statens inntekter på Ofotbanen i årene 2013 - 2020 kr 429.157.253. Dette burde være tilstrekkelig til å finansiere dobbeltspor.

Da får jeg håpe at Stortinget i denne saken kommer i hu sitt gamle slagord: All makt i denne sal»

Kommentarer til denne saken