Gå til sidens hovedinnhold

Et delt land

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide, KrF-politikeren fra Bømlo, viser at også den norske landsbygda kan produsere ekte urbanister som er sterke i troen.

Samme uke som Hareide satte et kors over 37 mil jernbane til Tromsø, og lyste fred over Nord-Norgebanens minne, skal han utrede 40 mil hurtigtog fra Oslo til Stockholm. Hareide sier nei til tog til Tromsø i vårt eget land, men ja til tog til Sverige.

I en NTB-melding søndag gir Hareide uttrykk for stor optimisme rundt prosjektet, han står allerede i giv akt med statskassen, klar til å utrede.

Den politiske kommunikasjonen er ikke til å misforstå. Her skal milliardene rulle, og det blir så visst ikke i Nord-Norge, men i Oslo og Østlandet, nok en gang.

Hareide har selv bodd lenge i hovedstaden. Men tidligere har han gitt inntrykk av å ha en viss interesse for periferiens synspunkter. Få hadde derfor trodd at det skulle bli nettopp ham som så symboltungt skulle stikke hodet frem og gi sentrum-periferi-konflikten et ansikt.

Dette føyer seg inn i et større, illevarslende bilde. Forrige uke gjennomførte NRK en stor meningsmåling med 11.400 respondenter, basert på samtlige 19 valgkretser ved stortingsvalget.

Resultatet er en politisk scud-rakett inn i fortellingen om Norge. Den viser at velgerne i Norge går hver sin vei. Vi har blitt et delt land, avstandene mellom by og land vokser, og det har skjedd i et tempo få kunne forestille seg for få år siden.

Senterpartiet fester grepet om distriktene og er det største partiet i store deler av Norge. I Sogn og Fjordane har partiet 38 prosent, i Finnmark 35, i Nordland 29 prosent. Og slik fortsetter det nedover kysten, oppslutningen blir mindre desto nærmere hovedstaden man kommer.

I Båtsfjord peker Arbeiderpartiets lokallagsleder Andreas Bye Paulsen sylskarpt på kjernen i velgeropprøret som finner sted: «Vi har ikke så kjempestore krav, men vi vil ha like muligheter som alle andre».

Norge står ved et veiskille. Diskusjonen om Nord-Norgebanen den siste uken er kanskje et eksempel på tidsånden. Uavhengig av hva man mener om selve prosjektet, er reaksjonen fra hovedstadens eliter deprimerende. Stortingets prinsippvedtak blir møtt med hån, nedlatenhet og ironisering.

Der er et samfunnssyn som viser den store sprekken i den norske samfunnsmuren, som har åpnet seg på vidt gap. Knut Arild Hareide er ikke den som kommer til å trå til med politisk sement for å tette hullet, det bør ingen gjøre seg noen forhåpninger om.

Kommentarer til denne saken