Gå til sidens hovedinnhold

En feilslått båt- og fergepolitikk

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi er i ferd med å utvikle en båt- og fergepolitikk i dette landet som rammer og straffer folk som bor i distriktene, og særlig de som bor på øyer uten fastlandsforbindelse og er helt avhengig av båt eller ferge.

Billettprisene på båt og ferge har økt år et etter år med denne regjeringen. Og de rammer skeivt, både sosialt og geografisk. Innbyggerne langs kysten er blitt offer for en helt feilslått politikk.

Det store bildet som tegner seg er at dagens styrende regjering gjennom 8 år ikke har løftet en finger for folk som bor langs kysten. Det har med rette dannet grobunn for engasjement som har resultert i et stort fergeopprør langs kysten.

Det er ingen tvil at noe må gjøres før det gjør at kysten fraflyttes fordi man blir økonomisk ruinert av billettprisene eller fordi ruter blir lagt ned fordi fylkeskommunen ikke har råd til å drifte de.

Denne uka skal Stortinget behandle en sak som omhandler en reform at båt og fergepolitikken. Her har Senterpartiet lagt inn konkrete forslag som går ut på å innføre gratis ferge og hurtigbåt for samfunn uten veiforbindelse til fastlandet, samt for fergesamband med under 100 000 passasjerer årlig. I tillegg er det forslag om å innføre en makspris for pendlere som er avhengig av eksempelvis hurtigbåt eller ferge. Vi ser også at ordningen rundt autopass slår helt feil ut, derfor må det innføres autopass uten forskuddsbetaling. Finansieringen av dette skal staten ta fult ut.

For er det noe Erna Solberg har blitt ekspert på det å gi skylda til fylkeskommunen for det stadig dårlige tilbudet som oppstår. Hva med å ta litt ansvar selv, Erna? Du styrer dette landet i helt feil retning, denne saken er et kjempe godt eksempel på hvordan regjeringen stadig nedprioriterer de som bor utafor ring 1 i Oslo.

Fylkeskommunen er blitt sulteforet i flere år nå, og det gjør at det er knallharde prioriteringer mellom båt, ferge, fylkesvei og viktige utdanningstilbud. Det er ingen tvil om at fylkeskommunen sin økonomi må styrkes.

Fremskrittspartiet har også nå plutselig engasjert seg i båt og fergepolitikken. Men i de seks årene de satt med samferdselsministeren løftet de ikke en finger for å få til et bedre båt og fergetilbud. Nå gjør de seg høy og mørk og selger ut at de vil ha gratis ferger. Da er det bare å utfordre FrP på hvorfor de gjennom 8 år ikke har funnet penger til det i statsbudsjettet? FrP er fortsatt regjerings støtteparti og de står bak alle statsbudsjett som er vedtatt. FrP har ingen troverdighet i fergepolitikken, og er grunnen til at hele kysten i dag opplever et fergeopprør.

Denne ukas forslag i Stortinget kan endre finansieringsordningen for båt og ferge som gjør tilbudet blir mye billigere, og hvor staten tar kostnadene. Da er det med rette rett å utfordre både Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet til å støtte våre forslag neste uke i Stortinget, fordi det er viktig for sikre bosetting og næringsliv langs hele kysten vår.

Kommentarer til denne saken