Det er knallharde fronter i flyteknikerstreiken. Og ingen av partene sanker stor sympati. Flyteknikerne gikk hardt ut med sine lønnskrav i saken. Litt for hardt, og landet med et mageplask midt opp i feriestresset til nordmenn flest.

Nordmenn som i de aller fleste tilfellene har tatt til takke med reallønnsnedgang i år har ikke en brennende sympati for lønnskrav opp mot 17 prosent.

NHO Luftfart på sin side viser ikke stor vilje til langvarige forhandlinger. De gikk rett i strupen på flyteknikernes organisasjon NFO og varsler nå lockout fra søndagen av. En lockout som er ment å ramme luftambulansetjenesten.

Det er nesten umulig å forholde seg til fra et forhandlingsposisjon. Ambulanseflyene er livsviktige, bokstavelig talt, for mange i dette langstrakte landet vårt. De kan frakte opp mot 9000 pasienter i året. Å frakte pasienter til livreddende behandling er ingen spøk og luftambulansetjenesten har en del utfordringer, særlig i nord.

En lockout som ytterligere svekker en så viktig tjeneste ses på med økende alvor særlig i Nord-Norge.

Irene Ojala, stortingsrepresentant fra Alta for Pasientfokus, kaller grepet til NHO Luftfart for talentløst.

– Når NHO varsler lockout og tar med luftambulansen, så ser jeg ikke bort fra at det er et middel NHO bruker for å tvinge fram tvungen lønnsnemnd, forteller hun til NRK.

Ojala sier høyt det mange mener. For selv om NHO Luftfart selv blånekter at de spekulerer i at staten skal blande seg inn i konflikten, er det akkurat det som skjer når luftambulansetjenesten involveres.

Det er uten tvil et brutalt grep. Det er tross alt snakk om fare for liv og helse.

NFO har i skrivende stund sendt inn søknad om dispensasjon fra lockout for alle flyteknikere i Babcock Scandinavia Engineering, flyteknikere som jobber med Medevac i SAS og flyteknikere som trengs for å opprettholde planlagt syketransport i Nord-Norge.

Frontene er steile, for å si det mildt.

Når man skriver kommentarer om pågående lønnsforhandlinger så blir man fort utdatert. Forhåpentligvis går partene tilbake til forhandlingsbordet i løpet av kort tid og blir enige om en løsning uten at staten må løse konflikten.

Men å ramme luftambulansen er et oppsiktsvekkende forhandlingsverktøy fra NHO som man gjerne kan unngå å ta i bruk flere ganger.

NFO kaller grepet for fagforeningsknusing, også på grunn av andre forhold som det forhandles om - og som ikke har noe med lønn å gjøre. Det kan man fort skjønne oppleves slik av en liten uavhengig fagforening. Det er kun 450 flyteknikere i Norge.

Men de har mye makt. En makt som virker å ha overrumplet arbeidsgiversiden.

Så vidt jeg har klart å nøste opp i så har ikke flyteknikere streiket siden 70-tallet. De kan ikke sies at de misbruker makta si i unød. Men de traff ikke balansen i forhandlingene i år. Og betaler prisen for det nå, i opinionen.

Vi som skal fly på sommerferie, som har blitt enormt mye dyrere enn forventet, får jo ikke dekket våre tap. Ingen reiseforsikringer dekker streik.

Også kundene vil ha umiddelbar løsning på konflikten.

Det har trolig gjort det mer spiselig for NHO å gå til det utrolig dramatiske steget med lockout også av flyteknikere i luftambulansetjenesten.

Men pendelen kan fort svinge også imot arbeidsgiverorganisasjonen.

Vi klarer oss ikke uten luftambulansetjeneste i Nord-Norge. Lockout betyr at staten ikke vil ha noe annet valg enn å blande seg inn i konflikten mellom flyteknikerne og NHO Luftfart.

Om partene vil det eller ikke, så blir det en løsning på konflikten før helga. Arbeids- og inkluderingsministeren vil ikke ha noe valg.

Lockout som rammer ambulansetjenesten er et høyt og brutalt spill som viser hvor desperate NHO er. De ser trolig dette som en meningsløs streik, som har vært krevende for dem å få i fanget etter pandemien.

Det er ingen grunn til å tro at de skal gjøre vane av å spekulere i tvungen lønnsnemnd via lockout i fremtiden. Men man har all grunn til å mane NHO til ansvarlighet.