Gå til sidens hovedinnhold

Billettprisene må ned, hvorfor vil ikke Høyre bidra til det?

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Som tromsværing har jeg lyst å ta nabofylket i sør i forsvar. For både Høyre og lederskribenten i Nordlys ser ut til å tro at det finnes magiske penger som kan få ned fergepriser som rammer distriktene hardt. Det gjør det ikke.

Jeg håper de vil støtte Aps forslag om å få ned prisene heller enn å drive polemikk. Det er reell politikk distriktene trenger.

Arbeiderpartiet har fire grep for å hjelpe kystbefolkingen. Høyre, Frp, KrF og Venstre er mot alle. Vi vil redusere inngangsbilletten for autopass som gir rabatt. Vi vil halvere ferjeprisen og at staten tar regningen. Vi vil ha mer penger til fylkene og vi vil ha mye mer romslig overgangsordning for å bytte til lav- og nullutslippsferger og båter.

Jeg er overbevist om at de som opplever de altfor høye prisene på ferge er veldig skuffet over at regjeringspartiet Høyre ikke vil være med å finne en løsning. Arbeiderpartiet rekker gjerne ut en hånd til alle nordnorske politikere; bli med på forslaget vårt om å kutte fergeprisene. Forslaget kommer vanlige folk til gode og er mer konstruktivt enn å bare klage på hverandre. Lojaliteten burde ligge til befolkninga, og ikke til Høyres Hus i Oslo.

Nordland har to utfordringer som Høyre ikke vil hjelpe dem med å løse. For det første er høyrespinnet om at det er nærmest tilfeldig at prisene begynte å øke i beste fall misvisende, og stemmer ikke med fakta. Prisene på ferge begynte å økte i fylkene etter at høyreregjeringen la om inntektssystemet (mot Aps stemmer). For Nordland innebar det kutt på 284 millioner kroner. Selvsagt får det konsekvenser.

Nordland bruker ikke penger på tull. Avsetninger som ikke er til rentesikring og ansattes pensjoner går til egenkapital i investeringer og sikrer de beste rentebetingelsene. Det er det som har satt det Ap-leda fylkesrådet i stand til å bygge nye skoler i hele Nordland, og at de skal fullføre med Mosjøen og Narvik. Erfaring viser også at det er klokt å ha en liten reserve om noe uventet skjer. I 2016 raste Tosenveien ut og Brønnøyregionen mistet forbindelsen inn til E6, men den ble åpnet den på rekordtid. I høst tok storflommen brua over Ranelva, og 200 mennesker i Grønnfjelldal ble isolert. Fylket fikk ny bru på plass på rekordtid. Fordi de hadde reserver.

Når det argumenteres med at fylker som Nordland har så mye penger på bok er det i beste fall misvisende. Nordland fylkeskommune er litt som en vanlig nordnorsk familie. En gang iblant skal familien kjøpe seg ny bolig. Da krever banken at de må ha egenkapital. Sånn er det med alle fylkeskommunene også. Nordland har, til tross for svært tøffe økonomiske rammer, en offensiv holdning til i investere for folk i fylket. I løpet av de neste årene skal de bygge nye videregående skoler i Narvik og i Mosjøen.

Men i Arbeiderpartiet er vi også opptatt av folk også skal ha noe å leve for. I Lofoten har man i flere år arbeider å få på plass et eget opplevelsessenter for Skrei. Det er rett og slett viktig kulturhistorie og ei distriktssatsing. Sånt trenger vi.

Det andre problemet med høyreregjeringa er at de ikke betaler for det de selv foreslår. Førstkommende tirsdag har Stortinget høring regjeringens foreslåtte klimaplan. Regjeringen forslår å innføre nasjonale lav- og nullutsleppskriterium i nye anbud for ferjer og hurtigbåter, henholdsvis fra 2023 og 2025. Det er bra. Problemet er at regjeringen sender regninga til kystbefolkingen.

Nordland har 23 fergesamband. For å fase inn null- og lavutslippsløsninger på alle sambandene ligger det en investeringskostnad på om lag 1,2 milliarder. I tillegg har fylket 21 hurtigbåtsamband. Kostnaden for nye grønne hurtigbåter er foreløpig ukjent. For Arbeiderpartiet er det helt åpenbart at fylkene må få ekstra penger til å få på plass nye ferger og nye hurtigbåter.

Ap vil, i motsetning til Høyre, at fylkeskommunene skal ha råd til å gjøre de grønne investeringene nasjonale politikere pålegger dem. Derfor foreslår vi en egen overgangsordning til fylkeskommunene som skal legge om til grønne ferger og hurtigbåter. Hvis ikke vil fylkene rett og slett måtte velg bort investeringer til videregående skoler og veier. Eller laste økte utgifter over på de reisende. Sånn skal det ikke være.

Nå må det være vanlige folks tur. Derfor vil Ap kutte fergeprisene for folk i distriktene.

Kommentarer til denne saken