Gå til sidens hovedinnhold

Bente på bortebane

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

At Bente Aasjord (BA) er 'geraadet udi affect' over å bli motsagt, er forståelig nok. Hennes hjemmebane synes å være Klassekampen, og der risikerer hun ikke slik pøbelaktig opptreden. Avisa har knapt noen gang tatt inn innlegg som gir positiv opplysning om Nord-Norgebanen (NNB), bortsett fra sånt som betegner NNB som "en nordnorsk drøm", e l. Man slipper pinlig påpeking av feilaktig og farget informasjon.

Det kan se ut som Norges viktigste samferdselstiltak, NNB, både klima- og bruksmessig får en like nærsynt behandling rundt Karl Johan som den får i Steigen.

Forøvrig synder BA mot alminnelig skikk og bruk ved å referere ting jeg aldri har skrevet, i sitats form. "Desinformert" har jeg ikke skrevet, men - på den andre siden - trekker man feilslutninger uten å være desinformert, hva indikerer så det?

Gir man seg ut i disputter der man klart nok ikke ønsker å sette seg inn i kompleksiteten, der de andre har jobba gjennom en årrekke, nytter det lite med finurligheter og å beskylde motdebattantene for det man sjøl starta med.

Når Gerd Bjørhovde returnerer BA's egne argumenter med en annen vinkling, er da dette plutselig konspirasjonsbeskyldninger og konfliktbygging? (GB er mer enn kapabel til å svare for seg selv, men det er for ille å tenke at hun kanskje ikke gidder).

Bente Aasjord benytter samme taktikk som hennes støttespillere, trolig på kapitalsiden: Vi som arbeider for en helhetlig samferdselssituasjon også i nord, framstilles som om vi tror jernbane løser alle problemer. Tvert imot er det nok få legfolk som har satt seg så godt inn i problematikken totalt. Nettopp derfor arbeider vi som vi gjør. Og med oss - eller som meningsfeller - har vi topp fagfolk, som Einar Sørensen, Jørg Westerman og mange andre.

Noen få mils transport av sjømat fra produksjonssted til NNBs godsterminaler langs Nordland og Troms, betegnes som umulig, mens virkelighetens transporter fra hele Finnmark og Troms fram til Narvik - dvs opptil 80-90 mil - er helt OK? Og denne transporten eter i tillegg stamveiene fortere enn de bygges og repareres, noe jeg ser daglig. Slik argumentasjon får ihvertfall meg til å ramle av lasset.

En bane som av framstående fagfolk er gitt en utbyggingspris nesten en tredel lavere enn siste utredning, og av andre fagfolk blir antatt å gi driftsoverskudd på flere milliarder årlig, må nødvendigvis ha vesentlig større verdi enn hva ensidig synsing gir som resultat.

Banens historie forteller meg at økonomien i NNB ikke er drawback'et. Eller - kanskje er den det likevel ved at den blir altfor god? Og verdiøkninga av landsdelen den vil medføre, i tillegg til å snu flyttestrømmen fra regionene, kan trolig ikke aksepteres av de kapitalsterke som ønsker å overta Nord-Norge til lavest mulig pris.

Derfor mobiliseres det.

Kommentarer til denne saken