Irene Segelvik er et løsningsorientert menneske. Da hurtigbåten MS Kvænangen ble innstilt på grunn av tekniske problemer, og reservebåten også var innstilt, så det mørkt ut for Segelvik som måtte rekke et fly i Tromsø.

Som erstatning for MS Kvænangen er det satt inn nok en reservebåt, som senker kapasiteten på antall passasjerer fra 45 til ti. Det holdt ikke for Segelvik og familien. Hun bestemte seg derfor å ta saken i egne hender og spurte om ikke hurtigbåten MS Brage fra Skjervøy kunne ta seg en tur innom stedet Seglvik.

Det kunne den og reisen var berget, skriver Nordlys i en reportasje.

Selv om driftige nordboere er flinke å lete frem løsninger på trafikkutfordringer, er Troms- og Finnmark fylkeskommune ikke særlig fornøyd med Torghatten Nord som drifter båten.

– Dette tilfredsstiller ikke kontraktens krav. Det betyr at vi kan følge dette opp fordi vi har bestilt en tjeneste som skal ha en viss kvalitet med tanke på både fart og passasjerantall, sier Kurt Bones i Troms Fylkestrafikk.

Dette er en i rekken av flere saker der ferge-, og hurtigbåtsamband i Nord-Norge har fått kritikk for kvalitet i sommer.

Sambandet mellom Gryllefjord og Andenes har en evig kø gjennom sommeren på grunn av få avganger. Innbyggerne på Reinøya var nylig fortvilte over fergesambandet mellom Reinøya og Hansnes - der Torghatten Nord hadde satt inn en reserveferge med lavere kapasitet.

I Nordland har fergesambandet mellom Bognes og Lødingen blitt innstilt 82 ganger, bare i juli. Ferga på E6 mellom Bognes og Skarberget har også vært preget av store forsinkelser. Drag og Kjøpsvik, like så.

Torghatten Nord forteller om mangel på sjøfolk og mangel på reservedeler. Uansett hva grunnene er, så fremstår det som om ferge- og hurtigbåtsamband i nord opererer med altfor små marginer.

Det er lite å gå på, rett og slett, for å sikre kvaliteten på denne viktige infrastrukturen for samferdselen til distriktene.

Dagens regjering har gjort det til en av sine viktigste saker å gjøre enkelte fergesamband gratis. Seks fergesamband i Troms har vært gratis siden 1. juli. Det i seg selv er ikke egnet til å heve kvaliteten på selve tjenesten.

Ny Nasjonal transportplan skal fremskyndes fra 2025 til våren 2024 - med mål om å spare penger. Det er all grunn til å holde et årvåkent blikk på hva det vil innebære for samferdsel på sjø i nord.