Gå til sidens hovedinnhold

Å avlyse årets eksamen er rett og slett rettferdig

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

15 januar skrev Edward Glorud Sveen og Gjertrud Nordal i VG at eksamen i ungdomsskolen og videregående skole ikke bør avlyses. Jeg er helt uenig i dette.

Jeg er enig i at eksamen er kjip, Edward og Gjertrud, men i år er den kjip av flere grunner.

2020 har vært preget av strenge restriksjoner, hjemmeskole, høyt fravær og variert undervisning. Og da mener jeg ikke variert som at vi er ute og gjør ting praktisk. Kvaliteten på undervisningen har variert fra skole til skole, og fylke til fylke. Noen skoler har hatt lite hjemmeundervisning, mens noen har hatt mye. Noen elever er heldige som har dyktige lærere som står på for kvalitet i undervisningen, andre har ikke det. 2020 har vært et alt annet enn vanlig år. Ingenting har vært vanlig.

Elevene er ikke ikke tjent med å ha en vanlig eksamen i et helt spesielt år. Norge er i en lockdown-tilstand vi ikke har sett maken til siden 2. verdenskrig. Undervisningen har vært langt fra normal.

Derfor mener jeg vi burde avlyse eksamen, også i 2021.

Selv går jeg siste året på videregående, og jeg har selv opplevd hvor varierende kvaliteten på undervisningen har vært. Da alle skolene gikk over i rødt nivå etter jul fikk jeg kjenne på hvordan de har hatt det lengre sør i landet. På min skole har vi ikke hatt digital undervisning før nå i januar. kvaliteten på undervisningen den uka, kunne ikke måle seg med det vi har hatt i klasserommet. Jeg har vært heldig som har fått dra på skolen.

Ja, eksamen er enormt viktig. Den har mye å si for snittet til eleven og påvirker hvor elevene kan søke seg inn på skole. Siden det er konkurranse om de fleste plassene på høyere utdanning, er det veldig viktig at denne konkurransen er så rettferdig som mulig. Eksamen har et hovedformål: Den er der for at eleven skal kunne vise sin kompetanse i faget.

Da blir det urettferdig at vi skal ha en eksamen der kandidatene ikke har de samme forutsetningene. Jeg siterer: «På eksamen får alle elever samme oppgave, på samme dato, med samme hjelpemidler, og med like mye tid til å løse oppgaven. I tillegg løses oppgaven anonymt.»

I år har ikke undervisningen vært lik for alle elever i landet, og det mener jeg vi må ta hensyn til. Jeg mener vi må lytte til elevene, det er tross alt vi som har sittet midt inni dette.

I år er det på tide at vi setter eleven foran systemet.

Kommentarer til denne saken